Főoldal     Innovációs Portál     Vendégház     Szolgáltatások
0




Támogatóink



Kárpáti Ágnes zongoraművész hangversenye

Műsor:

Mozart: c-moll fantázia K.V. 475.

Beethoven: d-moll (Vihar) szonáta Op. 31. No.2
Schubert: A-dúr szonáta Op. 120

 

 

  

Mozart: c-moll fantázia K 475

Mozart 1785-ben komponálta a c-moll fantáziát, amelyet az azonos hangnemű szonátával egyszerre adott ki. A fantázia egy operai nyitányhoz hasonlóan számtalan karaktert vonultat fel a lassú patetikus bevezetőtől a finom lírájú dallamosságon át a drámai allegróig. A hangzás mindvégig szimfonikus jellegű, sok helyen vonószenekari tuttikat, illetve fúvós hangszerekre is hangszerelhető szólóállásokat hallhatunk. A tragikus hangvételű moll részek váltakoznak a tisztán éneklő dúr szakaszokkal, a befejező rész sem oldja fel a feszültséget, visszatér a bevezető rész a maga sorsszerű, gyászos lassúságával.

Beethoven: d-moll (Vihar) szonáta, Op. 31. No. 2.

(Largo-Allegro, Adagio, Allegretto)

A d-moll szonáta keletkezése idején mindenekelőtt az első tétel  lassú és gyors tempójú szakaszai, a halk recitatívók és a viharos forték hirtelen, ismételt váltakozása miatt váltott ki döbbenetet a kortársakból. Talán ezért is illették „viharos” jelzővel- ez az elnevezés eredetileg nem Beethoventől származik.

A gyönyörűen áradó Adagio második tétel vészjósló harmóniái rokonságot mutatnak az első tétel komor hangvételű szakaszaival.

Az Allegretto zárótétel Beethoven egyik legkarakterisztikusabb zongoradarabja. Az alapmotívum szüntelen ismételgetése valami végzetszerű, démoni kérlelhetetlenséget szuggerál a hallgatónak.

Schubert: A-dúr szonáta Op. 120.

(Allegro moderato, Andante, Allegro)

 

Az A-dúr zongoraszonátában mindvégig a dalos és táncos kedv uralkodik. Az első tétel álmodozó, lebegő, pasztellszínű karakterét a mindvégig tompított dinamika is jelzi: csak néhány ütemben alkalmaz fortét a zeneszerző.

A rövid Andante második tétel a schuberti zongoraköltészet egyik gyöngyszeme. Egyetlen motívum segítségével építi fel a zeneszerző ezt a bensőséges monológot. A dinamika egyetlen ütem kivételével itt is mindvégig a piano különböző fokozataiban váltakozik.

Az Allegro zárótétel úgy hat, mintha a híres schubertiádák egyikén született volna talpalávalónak: közös mulatságban feloldja azt a magányt, amelyről a lassú tételben vallott.

 

0
Aktualitások
Szőlő és bor sorozat

Előadások és borkóstoló
2014. szeptember 26.

Űrkutatás-sorozat 2014. október 8. 17:30-kor

Magyarország az ESA tagság küszöbén

A Magyar Tudomány Ünnepe a VEAB-ban

Az akadémiai kutatócsoportok napja
2014. november 12.

Numerikus modellezési feladatok a Dunántúlon

A Vízgazdálkodási Munkabizottság ülése
2015. február 10.